Update 5
U heeft het ongetwijfeld in het nieuws gezien.
Nederland scherpt de maatregelen steeds verder aan, omdat we een derde golf vrezen.
Vooral de Britse variant baart de regering en de experts zorgen.
De scholen blijven dus nog dicht tot 9 februari.
Helaas is het niet anders en zullen we er het beste van moeten maken.
Afstandsonderwijs wordt gecontinueerd
In de weekplanning zullen we op dezelfde manier verder gaan als we deden.
Vanuit diverse ouders en de ouderraad kwamen nog wat suggesties ter verbetering en we zullen kijken of we ook gymlessen, instructiefilmpjes kunnen opnemen in het weekrooster. Tijdens de noodopvang wordt er op vrijdag al een clinic verzorg voor de kinderen in de noodopvang.
Schooladvies groep 8
Het is dit jaar moeilijker om het schooladvies te geven aan leerlingen in groep 8.
Leerlingen hebben een onrustig jaar achter de rug en mogelijk is er sprake van leerachterstanden.
De groep 8’ers moeten dit jaar, net als andere jaren, de beste kansen krijgen om onderwijs te volgen dat past bij hun ontwikkelpotentieel. Dat vraagt erom wij leerlingen kansrijk adviseren.
Om dit goed mogelijk te maken, willen wij eind januari toch de M-toetsen afnemen en deze analyseren, zodat we mogelijke hiaten en achterstanden nog op tijd kunnen signaleren en herstellen.
Niet elk kind zal dit jaar optimaal zijn potentieel kunnen laten zien op de eindtoets, en dat geldt nadrukkelijk voor wie thuis niet de juiste ondersteuning kan krijgen.
Concreet houdt dit in dat we deze groep op school laten komen en deze als kwetsbare groep leerlingen aanmerken.
We gebruiken het formatief toetsen ( M-toetsen en de eindtoets) om afspraken te maken over welke extra begeleiding nodig is rondom en na de overgang naar het voortgezet onderwijs ten behoeve van een kansrijke plaatsing in het vervolgonderwijs. De ouders van die leerlingen zijn hierover al apart geïnformeerd.
Noodopvang
Scholen hebben de primaire taak om onderwijs op afstand te realiseren.
Voor de noodopvang op scholen en binnen de kinderopvang gelden de volgende afspraken:
De noodopvang moet op een veilige manier tot stand kunnen komen. Door de noodopvang mag
het onderwijs op afstand niet in het gedrang komen.
Als de capaciteit voor noodopvang te klein blijft voor de vraag, gelden voor toegang tot
noodopvang de volgende prioriteiten:
• Kwetsbare kinderen: kinderen in een thuissituatie die leidt tot een bedreiging van hun veiligheid en kinderen die in de thuissituatie grote leerachterstand dreigen op te lopen. De directeur van de school of kinderopvang bepaalt welk kind als kwetsbaar wordt gezien.
• Kinderen uit een eenoudergezin met een ouder met een cruciaal beroep en kinderen waarvan beide ouders een cruciaal beroep hebben, waarbij de functie op locatie (dus niet thuis) uitgeoefend moet worden én bestempeld is als vitaal. De noodopvang geldt alleen voor de dagen dat de ouders werken.
Als er dan nog capaciteit over is, komen de volgende kinderen in aanmerking voor noodopvang:
• Kinderen die in aanmerking komen voor noodopvang en in de omgeving op een andere school zitten, maar daar niet terecht kunnen. Wanneer er (eventueel bij een partner in de wijk) noodopvangcapaciteit beschikbaar is, hebben kwetsbare kinderen altijd voorrang. De scholen maken hierover onderling afspraken.
• Kinderen waarvan één van beide ouders een cruciaal beroep heeft waarbij de functie op locatie (dus niet thuis) uitgeoefend moet worden én bestempeld is als vitaal. De noodopvang geldt alleen voor de dagen dat de betreffende ouder werkt.
Er is noodopvang voor kinderen van ouders die beiden in cruciale beroepen werken. (Zie voor de lijst op de site van de rijksoverheid). Uiteraard betekent dat dat er opvang is en geen les op school.
Vanuit de overheid en de PO-raad wordt ons op het hart gedrukt dat noodopvang ook echt noodopvang moet blijven.
De druk op u thuis en op ons op school met de online lessen is dus erg groot.
Ten opzichte van de afgelopen weken verandert er hierin niets. (corona@wilgenstam.nl)
Meer informatie
Wij zijn verplicht bij te houden welke kinderen niet naar school komen, (kwetsbare leerlingen) en welke kinderen niet inloggen voor de online lessen. (Vanuit huis/oppas of noodopvanglocatie) Hiermee voorkomen we dat er kinderen “zoek” raken.
Volgende week hoop ik u een nieuwsbrief te sturen, waarin we leuke activiteiten en foto’s met u kunnen delen.
De ouderraad onderzoekt of er bij u behoefte is aan onderling contact en zo ja, dan zullen we een
onlinebijeenkomst organiseren, waarin we met elkaar spreken over het afstandsonderwijs en mogelijkheden ter verbetering.
Heeft u vragen, zorgen of wilt u iets kwijt: laat het mij weten. Dat kan via de mail:
ronald.pieck@stichtingboor.nl
Met vriendelijke groet,
Ronald Pieck (interim-directeur)