Update december
Beste ouders,
Elke maand heb ik u een update gestuurd over het wel en wee op onze school en de communicatie met u.
Nu de COVID-19 maatregelen nog veel langer gaan duren, en mogelijk nog verdere aangescherpt worden, lijkt het me goed om wederom een vervolg te geven aan de informatie over wat we op dit moment allemaal doen om het onderwijs zo goed mogelijk te organiseren. Daarom deze nieuwe update.
1. Kerstviering
Gezien de Corona-maatregelen is een kerstdiner niet mogelijk. Samen met de ouderraad hebben we gekeken wat er wel mogelijk is. Dat wordt een kerstontbijt op donderdag 17 december! We proberen in de ochtend het kerstsfeertje van de avond zo goed mogelijk te evenaren en daarom hopen we dat die ochtend de kinderen ook in “Kerststemming” gekleed naar school komen. U hoeft niets te doen, want de ouderraad zorgt dat de spullen voor het ontbijt op school staan. We vieren het kerstfeest anders dan anders, maar ook Sinterklaas hebben we anders gevierd en de kinderen hebben dat ook als erg leuk ervaren.
2. Communicatie met ouders
Alle ouders uit de groepen 1/2 hebben de gelegenheid gekregen onderling met elkaar te spreken en met mij.
Ik heb die gesprekken als zeer leuk ervaren en wat er genoemd is, neem ik mee:
• Kan er niet meer over het rooster en wat er gedaan is verteld worden?
• Waar vinden we nu de gevonden voorwerpen als een kind iets kwijt is?
Daarnaast kwamen er veel complimenten over het feit dat we in deze tijd de kinderen niet naar huis sturen en er kwamen complimenten over de aanpak. Mogelijk zijn er ook nog ouders gekomen, die zich voor de ouderraad willen opgeven, want we zoeken nog ouders die in de ouderraad willen zitten en mee willen denken over de activiteiten naast het reguliere onderwijs!
3. Anders organiseren
In de vorige update meldde ik al dat we onder druk staan vanwege de afwezigheid van personeel, met name door Corona-maatregelen. Vooralsnog hebben we de groepen 7 samengevoegd tot een groep, maar wel met 1 leerkracht en 1 startende leerkracht ter ondersteuning. Hiermee kunnen we gerichter hulp bieden aan kinderen die dat nodig hebben op een bepaald onderdeel. Daarmee wordt er gerichtere persoonlijke aandacht gegeven aan kinderen.
4. Kwaliteit van onderwijs
In diverse workshops hebben we de leerkrachten getraind om betere analyses te maken van de toets resultaten van de methode-gebonden toetsen. Dat zullen de collega’s straks goed kunnen gebruiken bij de analyses van de Cito-toetsen. Het gaat hierbij om verdieping te verkrijgen op basis van de data die er voorhanden is. Een goede analyse die ook geduid is, zal helpen betere doelen te stellen op het te geven onderwijs.
Wij noemen dat de 4D-cyclus: Data-> Duiden-> Doelen -> Doen!
Ook heeft Wolf Brinkman een workshop gegeven over de leerlijn Kunst in de klas en hoe kunst en creativiteit verbonden kan worden met het dagelijkse lesgeven.
Kortom we doen veel op de achtergrond en hopen dat dat straks positief gaat uitstralen!
Met vriendelijke groet,
Ronald Pieck (interim-directeur)